Bel of whatsapp ons!
+31 6 14719070
michel@b-outside.nl

Trailrunning.

Van de gebaande paden af.

De natuur barst van de avontuurlijke paden die wachten om door jou ontdekt te worden! Ieder trailrun pad is anders en heeft zijn eigen uitdagingen. Van mul zand, modder en heuvels tot smalle singletracks en uitstekende boomwortels. Iedereen die kan rennen kan ook trailrunnen. Maar het is wel degelijk anders als rennen op de weg. Laat je begeleiden door een gediplomeerd TrailrunningTrainer.

Weg of trail.

Hardlopen is hardlopen, zou je zeggen. Maar wat een verschil. Los van de hele andere beleving, het genieten van de natuur en het onderweg zijn vergt het echt een andere aanpak op het gebied van training. Kracht, balans, coördinatie en voetplaatsing krijgen een andere betekenis op bospaden en heuvelachtig terrein. En al helemaal wanneer we gaan rennen in de bergen. Daarbij dus ook een andere kijk op het gebied van blessures, alarmering en materialen. Maar laat je niet weerhouden; ga vooral trailrunnen. Bereid je gewoon goed voor!

Waar train je vooral op.

Hardlopen over onverharde paden door bossen, velden en over heuvels vraagt andere kwaliteiten van lichaam en geest dan hardlopen op de weg. Tijdens het lopen van trails worden spieren aan het werk gezet die bij een looptraining op de weg niet of minder aangesproken worden. Sterke stabiliteitsspieren in romp, enkels en knieën zijn noodzakelijk. 

KRACHT

Kracht is 1 van de grote pijlers voor een stevig fundament. Krachtige benen zorgen voor makkelijkere voortbeweging, zeker heuvel op. Een stevige rug zorgt voor het sjouwen van een racevest of rugzak en getrainde kuiten zorgen voor stabiliteit en zekerheid. Kortom, het hele lichaam dient krachtig te zijn om makkelijk en veilig door het terrein te komen.

BELASTBAARHEID

Lopen of rennen op onverharde paden of in de bergen vergt wat van je lijf. Het is belastend voor je spieren en gewrichten. Hoe beter alle items zijn ontwikkeld hoe hoger jouw belastbaarheid. En hoe hoger jouw belastbaarheid hoe meer je kan genieten van jouw trailavontuur.

REACTIVITEIT

Snelheid gaat om hoe snel je loopt of rent. Maar snelheid draait ook om het reactievermogen van je spieren. Zet je een misstap? Dan werkt het element ‘snelheid’ samen met ‘coördinatie’ om die misstap op te vangen en een mogelijke blessure hopelijk te voorkomen. Wat je ook doet op de trails: ‘snelheid’ is essentieel.

COÖRDINATIE EN BALANS

Het samen laten werken van de spieren is essentieel. Zeker in heuvel- en bergachtig terrein moet je lichaam vaak alle zeilen bijzetten om te corrigeren, grote stappen te maken, afdalen en anticiperen op de ondergrond. Het lijf moet samenwerken om dat zo efficiënt en makkelijk mogelijk te doen. Balans houden in heuvelachtig terrein is een must om te trainen. 

Trailrunning of Skyrunning.

Trailrunning doe je op bospaden, singletracks, duinlandschap en bergpaadjes. Maar wil je het combineren om naar een top te klimmen of wil je toch wat meer van de paden weg bekijk dan eens het programma op het gebied van skyrunning samen met een UIAGM berggids.

Fit de bergen in

Start 2 trail.

Wil je beginnen met trailrunning dan kunnen we je daar uiteraard bij begeleiden. Als gediplomeerd Trailrunning Trainer maken we samen met jou een traject van 12 weken waarbij we gaan werken aan alle boven genoemde aspecten om volop te kunnen gaan genieten van de trails. Dat je daar gelijk sterker van wordt als wegrenner is een mooie bijkomstigheid. Bereidt je voor op die mooie uitgezette run in Nederland, een trailrunreis bij bijvoorbeeld Bergtrails of je eigen avontuur op de Utrechtse heuvelrug.

Individueel

Aan de hand van je eigen gestelde doelen en wensen stellen we een programma op met leuke, leerzame en uitdagende trailtrainingen. Techniek, materiaalkunde, uithoudingsvermogen, terrein lezen en mentale fitheid zijn items waar we ons mee gaan bezighouden. 

Jouw doelen monitoren we in het online platform Final Surge. Deze trainingen kunnen we ook goed combineren met jouw schema als wegrenner. Het is een prima combi om jouw belastbaarheid te vergroten, je sterker te maken en daarmee jou als wegrenner beter te maken.

Groepen

Heb je een groep waar mee je samen wilt gaan trainen? Wellicht van je werk of een vriendengroep waarmee je je wilt voorbereiden op bijvoorbeeld een mooie trailrun in de bergen?

Neem vooral contact op om samen een leuk programma samen te stellen waarbij we die doelen gaan halen. We kunnen uiteraard de bergtrail in het schema opnemen en ook een deel (of alles) van de organisatie uit handen nemen. Een top voorbereiding met jouw ultieme doel.

Alvast wat inspiratie opdoen? Kijk eens op de site van Bergtrails!

Clinics

Weet je niet zeker of trailrunnen iets voor je is? Of wil je een leuke dag doorbrengen met mede trailers in een gaaf gebied hier in Nederland?

Schrijf je in voor een trailrunclinic. Als doel op zich om eens te kijken of het iets voor je is, of als voorbereiding op jouw trailrunreis in de Alpen.

Inschrijven kan op de site van Bergtrails