Bel of whatsapp ons!
+31 6 14719070
michel@b-outside.nl

Trailrunning.

[shortcode_placeholder]

Van de gebaande paden af.

De natuur barst van de avontuurlijke paden die wachten om door jou ontdekt te worden! Ieder trailrun pad is anders en heeft zijn eigen uitdagingen. Van mul zand, modder en heuvels tot smalle singletracks en uitstekende boomwortels. Iedereen die kan rennen kan ook trailrunnen. Maar het is wel degelijk anders als rennen op de weg. Laat je begeleiden door een gediplomeerd TrailrunningTrainer.

TRAILRUNNING

Zorgeloos rennen, genieten van de natuur, mooie paadjes, bosrijke omgeving of fantastische single tracks! Hoe zorg jij ervoor om dat te gaan doen?

TRAILRUN CURSUS

Tips & tricks, looptechnieken in divers terrein, stokken training in 4 verschillende gebieden. Zo ga jij goed voorbereidt de trails op. 

TRAILRUN CLINICS

Wil jij weten of trailrunnen iets voor jou is? En dan toch al de nodige handvatten krijgen? Of wil je trailbuddies ontmoeten voor jouw trailrunreis? 

VOORBEREID DE BERGEN IN

Rennen in de bergen als volgende stap. Goed voorbereidt en fit, zodat je optimaal kan genieten van jouw avontuur. Optimaal genieten in de mooiste landschappen.

Trailrunning | Waar train je vooral op.

Hardlopen over onverharde paden door bossen, velden en over heuvels vraagt andere kwaliteiten van lichaam en geest dan hardlopen op de weg. Tijdens het lopen van trails worden spieren aan het werk gezet die bij een looptraining op de weg niet of minder aangesproken worden. Sterke stabiliteitsspieren in romp, enkels en knieën zijn noodzakelijk.

KRACHT

Kracht is 1 van de grote pijlers voor een stevig fundament. Krachtige benen zorgen voor makkelijkere voortbeweging, zeker heuvel op. Een stevige rug zorgt voor het sjouwen van een racevest of rugzak en getrainde kuiten zorgen voor stabiliteit en zekerheid. Kortom, het hele lichaam dient krachtig te zijn om makkelijk en veilig door het terrein te komen.

BELASTBAARHEID

Lopen of rennen op onverharde paden of in de bergen vergt wat van je lijf. Het is belastend voor je spieren en gewrichten. Hoe beter alle items zijn ontwikkeld hoe hoger jouw belastbaarheid. En hoe hoger jouw belastbaarheid hoe meer je kan genieten van jouw trailavontuur.

REACTIVITEIT

Snelheid gaat om hoe snel je loopt of rent. Maar snelheid draait ook om het reactievermogen van je spieren. Zet je een misstap? Dan werkt het element ‘snelheid’ samen met ‘coördinatie’ om die misstap op te vangen en een mogelijke blessure hopelijk te voorkomen. Wat je ook doet op de trails: ‘snelheid’ is essentieel.

COÖRDINATIE EN BALANS

Het samen laten werken van de spieren is essentieel. Zeker in heuvel- en bergachtig terrein moet je lichaam vaak alle zeilen bijzetten om te corrigeren, grote stappen te maken, afdalen en anticiperen op de ondergrond. Het lijf moet samenwerken om dat zo efficiënt en makkelijk mogelijk te doen. Balans houden in heuvelachtig terrein is een must om te trainen.

CONDITIE

Conditie is duidelijk. Tochten in de bergen zijn vaak lange dagen, wat een groot uithoudingsvermogen vraagt. Zowel fysiek als mentaal. Maar conditie is meer. Ook de andere items zijn onderdeel van je conditie. Fit de bergen in betekend dus je conditie op peil hebben.

SOUPLESSE

Souplesse oftewel lenigheid. Het lichaam in staat stellen zo groot mogelijke bewegingsvrijheid te hebben. En wanneer de beweeguitslag voor jou zo groot mogelijk wordt (wat je lijf toelaat) maakt het voor jou weer makkelijker om wat grotere stappen te zetten op rotsachtig terrein.

Join us! It will only take a minute

Trailrun cursus | investeer in jezelf

Hardlopen is gaaf! Trailrunnen ook. Het geeft een gevoel van vrijheid, fun en avontuur. Maar trailrunnen is anders. Anders in techniek, anders in terrein en anders in beleving. Anders ten opzichte van hardlopen op de weg. Je krijgt te maken met hoogteverschillen, oneffenheden in het terrein, los zand of juist rotsen, navigatie en wellicht wat planning.

Met een aantal tips & tricks kunnen we je zeker helpen om met een gerust hart over de trails te gaan rennen. Ook ideaal om je voor te bereiden op een leuk trailevent in NL of daarbuiten of wat denk je van een gave trailrunreis? Of wil je de stap maken van het weg-rennen naar meer rennen in de natuur? Trailrunnen is overigens ook een goeie combinatie met jouw wegren hardloopschema. Je wordt er namelijk enorm sterk van en verhoogt je belastbaarheid.

Een mooi traject.

4 trainingen met ieder een eigen thema en daarvoor specifiek terrein. 4 trainingsmomenten die we samen plannen met voldoende tussentijd om het geleerde zelf te gaan oefenen en tijdens de volgende training te gebruiken en te finetunen. 1 op 1 of gezellig met een groepje van 2?

Tijdens dit traject krijg je toegang tot jouw persoonlijke online platform TrainingPeaks. Uiteraard komen daar de 4 trainingen in te staan, maar ook workouts die je thuis kan doen of op een mooie plek in de natuur. Denk aan workouts (veel met uitleg filmpjes) met kracht, balans, souplesse en coördinatie oefeningen. Ook zit daarin een chatfunctie verwerkt voor vragen, suggesties en wensen. En indien gewenst kunnen er ook tussentijdse trainingen in worden opgenomen ter inspiratie. Een mooie motivatie om zelf aan de slag te gaan met alle tips & tricks!

Kijk voor de kosten op de tarieven pagina.

Dag 1

De beginselen, klimmen en dalen

De eerste training en kennismaking. We spreken af op de parkeerplaats nabij de Soesterduinen. We beginnen de training met de beginselen van het trailrunnen. Waar moet je op letten? Wat zijn de ‘gevaren’? Wat zijn de juiste materialen en wat neem je mee en doe je aan?

Uiteraard gaan we rennen. Vandaag besteden we vooral aandacht aan het omgaan met de hoogteverschillen en het diverse soort terrein. Hoe ga je omhoog, wat is een zuinige loper, wat doe je met de natuurlijke obstakels en hoe ga je weer naar beneden. Klinkt makkelijk, maar vergis je niet. Dat maakt trailrunnen zo wezenlijk anders (en ook zo gaaf!)

Duur van de training | ca. 2 uur
Lokatie | Soesterduinen

Dag 2

Toepassen van techniek en hulpmiddelen

De tweede training doen we in ander soort terrein in de omgeving van de Utrechtse heuvelrug. Uiteraard bespreken we eerst de wensen, aandachtspunten en hoe en wat je gedaan hebt de afgelopen periode sinds de eerste training. Daarna pakken we spullen erbij, zoals een trailvest en een paar stokken.

Vandaag een technische training. We gaan ons bezighouden met onze looptechniek. Voetplaatsing, balans, arminzet en controleren van de snelheid, vooral naar beneden. En Wat doen we in ons trailvest, hoe gaan we om met de stokken en welke voor- en nadelen komen daar bij kijken.

Duur van de training | ca. 2 uur
Lokatie | Utrechtse heuvelrug (Amerongse berg)

Dag 3

Specifieke trailrun oefeningen

De derde dag vindt plaats op en rondom de Kwintelooijen bij Rhenen. Dat trailrunnen anders is hebben we reeds 2 trainingen mogen ervaren. Ook dat het fijn is wanneer je over de nodige kracht en souplesse bezit. Als dat op orde is dan kan je meer genieten van je run en vooral van je omgeving. Ook wordt het dan mogelijk om meer kilometers te gaan maken, zodat je nog mooiere touren kan maken.

Dus de derde training besteden we aan specifieke trailrun oefeningen. Waar wordt je krachtig van? En hoe doe je die oefeningen, zowel thuis als lekker buiten? En kan je dat combineren met ook weer een heerlijke run met de nodige kilometers? jazeker en dat gaan we doen ook.

Duur van de training | ca. 2 uur
Lokatie | Kwintelooijen Rhenen

Dag 4

Navigeren en planning en wat er overblijft

De 4e en laatste training doen we op een nog nader te bepalen lokatie. In deze training komen veel aspecten samen en gaan we ons ook even buigen over navigeren en toerenplanning. Een mooie trail gaat vaak gepaard met een gedegen voorbereiding, zodat je weet wat je te wachten staat.

Volledig ’trailrun-ready’ gaan we de paden op en staan we hier en daar stil voor oefeningen, uitleg en skillsupdates. We volgen een eigen gemaakte route en raadplegen daarbij kaart en horloge.

Duur van de training | ca. 2 uur
Lokatie | nntb

Trailrunclinics | leren en plezier.

Onze trailrun clinics verzorgen wij in samenwerking met Bergtrails.com. Een unieke organisatie die waanzinnige trailrunreizen aanbiedt, race weekenden en dus ook clinics.

De clinics worden altijd georganiseerd in een natuurgebied waar je echt het gevoel hebt er even helemaal tussenuit te zijn. Je kunt meedoen als doel op zich om eens te kijken of het trailrunnen iets voor je is, of als voorbereiding op één van hun trailrunreizen in de bergen. Tijdens de clinics ligt de nadruk op techniek en efficiënt lopen over de verschillende ondergronden, zodat je met minder energie nog meer plezier beleeft aan deze mooie sport.

Kijk voor meer informatie op de website van Bergtrails.com

Begeleiding

De trailrunclinics worden altijd geleid door één of meer professionals. Een gecertificeerde Hardloop- of Trailruntrainer verzorgt de technische training, meestal in samenwerking met een International Mountain Leader die de toffe route heeft bedacht en je gidst tijdens de clinic. Zij worden vaak ondersteund door een enthousiaste vrijwilliger, een ‘Trailbuddy’ die de trailrunreizen goed kent

Trailrun clinics kalender 

Liever met meer.

Uiteraard is het ook mogelijk om met een groep een hardloop- of trailrun clinic te organiseren. Hoe leuk is het om samen met je vrienden, familie of collega’s een heerlijke clinic in de natuur te doen onder professionele begeleiding. Of met je reisgroep als voorbereiding op een mooie trailrunreis of race? Laat het ons weten wat je wensen zijn; we denken graag met je mee!

Voorbereid de bergen in.

Eindelijk, vakantie. de bergen in! Een mooie rondtour, een huttentocht, dagtourtjes, een expeditie, een topbeklimming of heerlijk wandelen op die smalle bergpaadjes. Genieten van de fysieke uitdaging. Maar ga goed voorbereidt op pad. Zorg dat je fit bent, zodat je ook echt kan genieten en niet jezelf maximaal tegenkomt.

Zorg dat je fit bent.

Hoe fitter je bent, hoe meer je kan genieten waar je voor gekomen bent. Uiteraard begint het met de basis. Een goede basis kan je op veel verschillende manieren bereiken. En wat een goede basis is hangt ook weer af van je doelen. Een huttentocht vergt waarschijnlijk een wat andere voorbereiding als een meerdaagse top-expeditie. En een trailrun week in de Alpen is ook een ander verhaal.

Maar hoe fit wil je eigenlijk zijn? Tuurlijk, als je flinke (dag)tochten gaat ondernemen zul je een groter uithoudingsvermogen willen hebben als wanneer je gewoon leuke tripjes maakt. Jouw fitheid is inherent aan je doel of activiteit.

Uiteraard kunnen wij je helpen.

The Mountains are calling and I must go

Hoe kunnen we helpen.

Fit worden gaat soms niet vanzelf. Er zijn veel oefeningen te vinden die je thuis zou kunnen doen, maar hoe voorkom je dat je door een verkeerde techniek geblesseerd raakt? Of dat je te hard of juist niet hard genoeg traint voor jouw doel? Laat je bijstaan door een coach die met je meekijkt, die je kan voorzien van een schema specifiek voor jou en die kan fungeren als een stok achter de deur.

Nulmeting en puntjes op de i

Hoe fit ben je? En welke doelen heb je voor je volgende berg vakantie? En matcht dat met elkaar? Samen leggen we jouw fysieke gestel onder een vergrootglas en zetten we de puntjes op de i.

Goed voorbereid de bergen in

Start je voorbereiding hier in Nederland met bijvoorbeeld trailrun scholing, techniek, tips en triks en wordt gelijk heerlijk fit om die mooie tocht in de bergen te gaan maken.

Sportcoach hier en UIAGM gids daar

Ga op pad in de Alpen met een Nederlandstalige UIAGM gids en start de voorbereiding hier in Nederland met een sportcoach. Intensiteit van de tour en de voorbereiding stemmen we samen af.

Trailrun in NL en Skyrun in de Alpen

Bereidt je voor samen met een trailruncoach op het gebied van techniek, balans, tips en tricks op een fantastische skyrun in de Alpen onder begeleiding van een Nederlandstalige UIAGM berggids.

Kennismaken?

neem contact op

Met trots werken we samen